środa, 29 czerwca 2011

Głupi Maciuś - Józef Ignacy Kraszewski

27.45
27.06.2011 - 03.07.2011
Tydzień dwudziesty siódmy



Józef Ignacy Kraszewski - Głupi Maciuś
Opracowanie wersji elektronicznej: Telekomp Service
Polska Biblioteka Internetowa
Ilość stron 8
Wersja elektroniczna darmowa


Tytuł baśni wypatrzyłam wśród tytułów w Projekcie JIK. Baśni Kraszewskiego nie czytałam nigdy, więc zaległość postanowiłam nadrobić, bo znalazłam Maciusia w Polskiej Bibliotece Internetowej. Baśń krótka, więc niedogodności czytania z ekranu monitora nie bardzo uciążliwe. 
Na początek chciałam wyśledzić, czy baśń o głupim Maciusiu była gdzieś publikowana i natknęłam się na książkę "Kwiat paproci i inne baśnie polskie". Książka wydana została przez Polskie Towarzystwo Wydawców Książek w roku 1989 i stanowi antologię baśni polskich autorstwa m.in. Porazińskiej, Dygata, Sienkiewicza i Kraszewskiego właśnie. Ale natknęłam się także na rzecz zupełnie współczesną - Audiobook z Maciusiem Kraszewskiego (30 min), więc nie jest tak źle z Kraszewskim. I w dobie komputeryzacji, elektroniki Kraszewski ma się dobrze.
W każdym razie baśń przeczytałam z przyjemnością. Fajnie wrócić do czasów dzieciństwa, kiedy się baśnie czytało z wypiekami na twarzy. Motyw trzech braci, w tym jednego głupiego - stary jak świat, tylko  szczegóły  wokół wątku ulegają zmianom w zależności od regionu, autora, tradycji. 
Treść jednak zawsze z grubsza taka sama.  Dwaj bracia puszczają głuptasa  z torbami. Bóg jednak nad biedakiem czuwa i sowicie go wynagradza, karze zaś niegodziwych braci.
Baśń osadzona w realiach, brak tu elementów magicznych ( no, może gadająca sroka nie jest czymś normalnym ), ale jak to w baśni - zwycięża sprawiedliwość i dobro.
I kiedy Was znuży poważna lektura, sięgnijcie do baśni. Nade wszystko do takich z motywem głupiego Jasia, a do baśni Kraszewskiego - szczególnie. 





Audiobook z Głupim Maciusiem


Źródła ilustracji:
1. lubimyczytac.pl
2. księgarnia internetowa Gandalf

4 komentarze:

  1. Czytałam książkę kilka razy, baśnie są piękne. Pięknie wydane. POlecam każdemu.

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytałem w dzieciństwie. Super sprawa:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Całości nie znam, popytam w bibliotece, czy egzemplarz posiadają. Na razie moja znajomość treści ogranicza się do Maciusia.

    OdpowiedzUsuń

"Wskutek złych rozmów psują się dobre obyczaje" - Menander